Services for psychological, medical and educational support for children with disabilities have been created and introduced to Kyrgyz schools

Posted in: Post Releases, Press Releases
Tags:

wsServices for psychological, medical and pedagogical support for children with disabilities have started working at secondary schools in Kyrgyzstan. The service has been established in three pilot schools in Bishkek, Osh and Naryn.
The support services will include social workers, pediatricians, therapists, speech therapists, psychologists and other specialists. These specialists will observe children with disabilities and give recommendations to teachers and parents in order to make children with disabilities’ school lives as comfortable and successful as possible.

The services have been created under the framework of the project “Support for children with disabilities in inclusive education processes in the Kyrgyz Republic” , implemented by the Eurasia Foundation of Central Asia (EFCA) with the support of the ” Soros Foundation – Kyrgyzstan”.
“The creation and introduction of services for psychological, medical and pedagogical support is urgently needed. Specialists working in the support services will observe children while receiving information from teachers and other educators by selectively attending lessons. Then the experts will submit their recommendations. For example; speech therapists will advise teachers on how tasks should be given to children who have difficulties in speech therapy. If a child has psychological problems or does not have any friends in class, a psychologist may work not only with teachers but also with the student’s peers and their parents. The services have been created at a pilot level, and close cooperation has been achieved with three agencies: the Ministry of Labor and Social Development, the Ministry of Education and Science and the Ministry of Health,” says the project manager Anara Nadirbekova of EFCA.

The support services’ activities will be regulated by the Ministry of Education and Science. “The support services will be a real functioning mechanism, implementing individual rehabilitation program in education. An integrated approach for a child’s study should be ongoing. We will cooperate with the social protection services and assist them in the identification of children at risk. The support services will continue to work with parents of children with disabilities and teachers who work with children,” said an employee of the Naryn City Department of Family and Child Support Gulmira Sultanalieva.

In addition to the three schools on the basis of which the project has been set up, other secondary schools will also become partners in the project and join the service for psychological, medical and educational support. Representatives from these schools will be able to become acquainted with the work of the support service and attend workshops and training seminars which will contribute to the further development of inclusive education in Kyrgyzstan.

—————————————————————————

В школах Кыргызстана создаются службы психолого-медико-педагогического сопровождения детей с ограниченными возможностями

Службы психолого-медико-педагогического сопровождения детей с ограниченными возможностями здоровья начинают свою работу при общеобразовательных школах Кыргызстана. Данные службы пока созданы на базе трех пилотных школ в Бишкеке, Оше и Нарыне.  В их состав войдут социальные педагоги, педиатры, терапевты, логопеды, психологи, и другие специалисты. Они будут наблюдать за детьми с ограниченными возможностями и давать рекомендации учителям и родителям с тем, чтобы сделать пребывание ребенка с ОВЗ в школе максимально комфортным и успешным.

Службы создаются в рамках проекта «Сопровождение ребенка с ограниченными возможностями в инклюзивном образовательном процессе в КР», реализуемого Фондом Евразия Центральной Азии (ФЕЦА) при поддержке Фонда «Сорос-Кыргызстан».

“Созданные службы психолого-медико-педагогического сопровождения крайне необходимы. Члены служб будут наблюдать за детьми, получая при этом информацию от классных руководителей и других педагогов, выборочно посещая уроки. Затем специалисты будут предоставлять свои рекомендации. Например, логопеды будут консультировать учителей по вопросу какие задания можно давать детям, у которых трудности в сфере логопедии. Если же у ребенка проблемы психологического характера или у него нет друзей в классе, то подключается психолог, который работает не только с учителями, но также со сверстниками ученика и его родителями. Пока службы созданы на уровне пилота, тесное сотрудничество в этом вопросе достигнуто сразу с тремя ведомствами: Министерством труда и социального развития, Министерством образования и науки и Министерством здравоохранения”, – рассказывает менеджер по проектам ФЕЦА Анара Надирбекова.

Деятельность служб сопровождения регламентируется положением Министерства образования и науки КР.
«Служба сопровождения станет реальным действующим механизмом, реализующим индивидуальную программу реабилитации в образовании. Комплексный подход в обучении ребенка должен осуществляться на постоянной основе. Со стороны служб социальной защиты мы будем оказывать содействие в выявлении детей с рисками в развитии и будем сообща работать. Служба сопровождения станет постоянной поддержкой для родителей ребенка с ОВЗ и учителей, которые работают с ребенком», – говорит сотрудник Нарынского городского отдела поддержки семьи и детей Гульмира Султаналиева.

Помимо трех школ, на базе которых начинают действовать службы психолого-медико-педагогического сопровождения, в качестве партнеров к проекту присоединяются и другие средние учебные заведения. Их представители смогут ознакомиться с работой служб сопровождения, посещать мастер-классы и обучающие семинары, что также будет способствовать дальнейшему развитию инклюзивного образования в Кыргызстане.

There are no comments published yet.

Leave a Comment

Change this in Theme Options
Change this in Theme Options